• Udstilling på Århus Kunstmuseum ARoS

ARoS indvilligede i at sælge vore  artikler til fordel for kræftramte børn på Skejby Sygehus. Det drejer sig om en lille bamse på ca. 25 cm. Alle kan lide den lille bamse, så vi kalder den “Lykkebjørn“.

500 nummererede “Lykkebjørne” blev solgt for 100 kr. stykket og pengene er øremærket “til glæde efter ønske” for kræftramte børn på Skejby Sygehus. I forbindelse med salget var der tilknyttet en konkurrence om en uges ophold i feriebolig på Skagen i uge 7 (børnenes vinterferie 2006). Bamserne blev hurtigst udsolgt.

Vinderen blev udtrukket af formand for Bamsemuseets Venner Bjørn Nørgaard den. 21. dec. på ARoS Kunstmuseum

• Samarbejde med Skejby Sygehus, afd. for kræftramte børn
  • Skulptur “Lykkebjørn”

“Lykkebjørn” som skulptur

Bjørn Nørgaard, har tidligere lavet en skulptur “Stakkels Bamse” til fordel for aidsramte børn. Den har Skagen Bamsemusem købt og udstillet, og museet støtter bl.a. ved salg af artikler fra “Teddy Børne Fonden” aidsramte børn. Museet har nu bedt Bjørn Nørgaard om også at lave en “Lykkebjørn” skulptur. Skulpturen skal stå på kræftafdelingen for børn på Skejby Sygehus. Kopier af “Lykkebjørn” skulpturen påtænkes senere solgt til fordel for andre “Lykkebjørn” foretagender

Da Bjørn Nørgaard imidlertid ikke kunne nå at lave skulpturen til den 21. dec. 2005, lavede han en skitse, som han fremviste og fortalte om. Den skitserede bamse/bjørn har fire hjerter deraf to i panden, for som Bjørn Nørgaard forklarede, “Bamser tænker med hjertet” og “man kan ikke få for meget kærlighed.”

• Udstilling af H.C. Andersens bamser

Sent på efteråret fik Skagens Bamsemuseum invitation til at udstille 12 H.C. Andersen eventyr-montrer i Århus Kunstmuseum ARoS børnekultur afdeling.