• H.C. Andersen eventyrbilleder til Odense -og Skejby Universitetshospital

12 henrivende H. C. Andersen eventyrbilleder er blevet malet og de hænger nu på Odense Universitets Hospital og Skejby Hospital, afdeling børnekræft, hvor de kan glæde omgivelserne

• Skagen Kunstmesse 11. til 17. Juli

Her var Bamsemuseet repræsenteret af billedkunstner Liz Hempel-Jørgensen og bamsemageren Vivi-Ann Lennartz, der begge er tilknyttet Bamsemuseet og bamse ven. Liz er engelsk, australsk og nu dansk, bosiddende i Thy, Vivi-Ann er dansk og fra Mols. Begge besidder en egen evne til at træde ind i bamsens magiske verden. Liz´s bamseportrætter af Bamsemuseets ædle, gamle veteraner fortæller om svundne glæder og sorger og hun forstår at glide fra barnets til den voksnes verden, at skildre den ydre såvel som den indre verden. Derudover har hun malet en herlig serie af Bamser i Skagen.
Vivi-Ann syr disse vidunderlige til tider finurlige bamser med sine flittige hænder, og hendes fantasi kender tilsyneladende ingen grænser. Hun har et vidunderligt greb om børn, og hendes tålmodighed er endeløs. Begge er flittige formidlere af budskabet om Bamsemuseets Venner og brænder for sagen ”kræftsyge børn”. Standen var meget populær og lærerig.

Ultimo juli havde Bamsemuseets Venner Skagen besøg af operasangeren Jens Christian Wandt, der sang sommersymfonier til fordel for kræftsyge børn.

• Donation fra Randers

Stephansens Hotel i Randers doneret et betydeligt beløb til Bamsemuseets Venner/kræftramte børn Skejby sygehus. Værtsparret Annette Thygesen og Stig Stephansen, begge bamse venner, ønskede at følge familietraditionen med at støtte gode formål og bad derfor om penge i stedet for blomster.

• Musikalsk underholdning til fordel for syge børn

11. august afholdt Bamsemuseets Venner musikalsk underholdning til fordel for syge børn. Regine Brunke & Co. fra Tyskland optrådte med ”Eventyr og musik” bygget på eventyret ”Snevid og Rosenrød” af brødrene Grimm. Koncerten og dukketeateret var en charmerende oplevelse, der blev godt modtaget, og som vi håber at kunne gentage næste år.

• Build a Bear

I august måned har ”Build a Bear” og Bamsemuseets Venner haft et samarbejde, der bevirkede, at alle børn indlagte i denne periode på kræftafdelingen Skejby sygehus kunne få ”bygget en bjørn”. På grund af ”Build a Bear´s” store generøsitet har vi haft mulighed for at glæde rigtigt mange børn.

Søndag d.10. sep. Åbnede ”Build a Bear” I Århus hele sagen specielt for de syge børn og deres pårørende, og mange stolte ejere af nye bamser drog derfra.

• Lykkebjørn Picnic i Skagen

16-17. sep. “Lykkebjørn” picnic til Skagen for kræftramte børn med familie (fra Skejby sygehus).

Søndag kl. 11 om formiddagen var der modtagelse på Skagen vandrehjem. Alle blev indkvarteret, og efter en hyggelig frokost drog børn og voksne af sted i silende regnvejr for at tage med sandormen ud på grenen. Børnene var udstyret med små paraplyer med billeder af farverige bamser, og disse lystige paraplyer ”dansede af sted” i det ruskende vejr. Ude på grenen, hvor Vesterhav og Kattegat mødes, rasede vinde og piskede vandene op – og børnene elskede det – her skete noget – og de deltog i det.
I højt humør og fulde af adrenalin drog de videre til Bamsemuseet, hvor bamsernes forunderlige verden mødte dem, en fantasiens verden, hvor voksne og børn kan gå på opdagelse sammen.
Så var det tid til is og varm kakao i is cafeen og tegninger og klip og bamsefortællinger.
Tilbage til vandrehjemmet, hvor der efter aftensmad var musikalsk underholdning og sanglege, og mandag morgen før afrejsen stort morgenbord og afsked med mange nye venner.

Takket været mange gode Bamse venners indsats var alt forløbet godt, og ”Lykkebjørn” picnic til Skagen er nu blevet til tradition.Vi glæder os allerede til næste år!

Tusind tak til alle, der hjalp og tak for spændende bagværk, musik og godt humør.

• Donation fra Skagen Rotary Club

Til stor glæde for Foreningen Bamsemuseets Venner har Skagen Rotary club doneret et beløb, der skal være med til at sikre, at ”picnic til Skagen” for kræftramte børn også kan finde sted år 2008.

• Udstillinger og indsamlinger med Lykkebjørn

I denne mørke efterårstid har ”LYKKEBJØRNEN” igen været på arbejde. I samarbejde med Bamsemuseets gæsteudstillinger i henholdsvis Aalborg og Aarhus har Bamse venner gjort en stor indsats for at samle penge ind til kræftramte børn.

Udstillingen består af tre H. C. Andersen montrer med henholdsvis ”Snedronningen”, ”Den lille pige med svovlstikkerne”, og ” Klods Hans” samt en stor montre med Jomfru Marie med det lille Jesus barn, Josef og de tre Hellige Tre Konger. Alle bamsefigurer skabt med nænsomhed og sans for det store eventyr og det store vidunder af bamsemager Vivi Ann Lennartz.

På åbningsdagen spillede den kendte musiker Lilian Tørnquist på harpe, og operasanger Jens Chr. Wandt sang julens melodier. Begge Bamse venner.

I gave-afdelingen er anrettet et bord med salg af ”lykkebjørne”, et specielt designet bamsetørklæde og Lilian Tørnquist´s musik/CD. Al overskud går til ”KRÆFTAFDELINGEN FOR BØRN PÅ AALBORG SYGEHUS”.

Udstillingen varer til d. 6. januar 2008.

Torsdag d. 29. november åbnede AROS Kunstmuseum i Aarhus for en japansk inspireret bamseudstilling.

Under kirsebærgrenen sidder den gamle Basho bamse og skriver haiku digte. Origamo, japansk papir folde tradition giver børnene en mulighed for selv at folde deres bamse efter ”model”.

Bamsesparebøsser malet i japansk rapsodi af mønstre og finurligheder og bamser syet i alle regnbuens farver, inspireret af Mariko Mori´s palet (kendt nutidig japansk kunstnerinde, der har særudstilling for øjeblikket på AROS),. Kimonoer, japanske skrifttegn. Alt dette, udstillet i montrer, er med til at give den besøgende en fornemmelse af det gamle traditionsrige Japan, det nuværende og et glimt af det fremtidige.