Vedtægter for Foreningen Bamsemuseets Venner
1 Navn
1.1 Foreningens navn er ”Foreningen Bamsemuseets Venner”, i det følgende
benævnt ”Foreningen”.
2 Hjemsted og adresse
2.1 Foreningens hjemsted er Skagen. Adressen er c/o Skagens Bamsemuseum,
Oddevej 2A, 9900 Skagen.
3 Formål
3.1 Foreningens formål er at støtte forskning i og formidling af bamsernes
historie og aktuelle plads i såvel børns som voksnes verden, samt generelt at støtte
institutioner, der arbejder for forbedring af dårligt stillede børns forhold. Foreningen kan
til opfyldelse af formålet yde økonomisk og anden støtte til særudstillinger og skriftlig,
herunder billedlig information af enhver art om bamsernes historie og betydning for børn
og voksne.
4 Medlemsforhold
4.1 Enhver, herunder erhvervsvirksomheder og andre juridiske personer, kan
optages som medlem af Foreningen.
4.2 Indmeldelse i Foreningen sker ved henvendelse til sekretæren med angivelse
af adresse og tlf. nr samt e-mail adr., hvis haves. Ved indmeldelse betales fuldt kontingent
gældende for det kalenderår, hvori indmeldelsen finder sted.
4.3 Udmeldelse af Foreningen skal ske skriftligt til sekretæren med mindst tre
måneders varsel til regnskabsårets udløb. Medlemmer, der trods påkrav ikke betaler
forfaldent kontingent, slettes uden videre af Foreningens medlemsliste fra det pågældende
regnskabsårs udløb.
4.4 Generalforsamlingen træffer afgørelse om størrelsen af det årlige kontingent.
Kontingentet skal indbetales senest den 1. marts.
5 Generalforsamling
5.1 Generalforsamlingen er Foreningens højeste myndighed og kan træffe
afgørelse om ethvert anliggende, der vedrører Foreningen, herunder om optagelse af
æresmedlemmer og eksklusion af medlemmer.
5.2 Foreningens ordinære generalforsamling afholdes i juni/juli måned og
indkaldes af bestyrelsen med rimeligt varsel på passende vis, eksempelvis ved
fremsendelse af e-mail. Generalforsamlingen afholdes i Skagen eller et andet sted efter
bestyrelsens bestemmelse. Indkaldelsen skal angive dagsorden for generalforsamlingen,
vedlægges Foreningens reviderede årsregnskab samt forslag indkommet jfr. punkt
5.3 Ethvert medlem af Foreningen er berettiget til at fremsætte forslag til
behandling på Foreningens ordinære generalforsamling, såfremt et forslag er formanden i
hænde skriftligt senest den 25. april.
5.4 Ethvert medlem af Foreningen har ret til at deltage i og tage ordet på
Foreningens generalforsamlinger. Hvert medlem af Foreningen har én stemme. Et medlem
kan møde ved en skriftlig og dateret fuldmagt til et andet medlem af Foreningen. Ethvert
medlem skal give besked, hvis det møder op til generalforsamlingen, af hensyn til
pladsforhold.
5.5 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende
punkter:
5.5.1 Valg af dirigent
5.5.2 Fremlæggelse af indkomne forslag
5.5.3 Justering af kontingent
5.5.4 Fremlæggelse og godkendelse af Foreningens årsregnskab
5.5.5 Meddelelse af decharge til bestyrelsen
5.5.6 Valg af medlemmer til bestyrelsen
5.5.7 Valg af revisor
5.5.8 Evt.
5.6 Generalforsamlingen træffer afgørelse ved simpelt flertal.
Vedtægtsændringer og beslutning om Foreningens ophør kræver dog vedtagelse med mere
end 75% af de på generalforsamlingen afgivne stemmer.
5.7 Der føres en skriftlig protokol over generalforsamlingens forhandlinger.
5.8 Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter behov og
skal indkaldes, når 1/5 af Foreningens medlemmer skriftligt kræver dette med angivelse af
grunden hertil. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes i øvrigt i overensstemmelse
med de i punkt 5,2 anførte retningslinier, dog således, at en ekstraordinær
generalforsamling kan afholdes på et hvilket som helst tidspunkt på året.
6 Bestyrelse
6.1 Foreningen ledes af en af generalforsamlingen valgt bestyrelse på 7 (syv)
medlemmer. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og kan træffe beslutning om
alle spørgsmål, der falder indenfor Foreningens formål. Spørgsmål af særligt vidtrækkende
betydning eller med særligt omfattende konsekvenser for Foreningen skal dog forelægges
for generalforsamlingen.
6.2 Bestyrelsesmedlemmerne vælges for en periode på 2 år, og kan genvælges. Af
hensyn til at sikre kontinuitet i bestyrelsens arbejde er 2 bestyrelsesmedlemmer på valg
hvert år, dog første gang 2 år efter Foreningens stiftelse. Bestyrelsen konstituerer sig selv.
6.3 Formanden for Foreningen indkalder med angivelse af dagsorden med
mindst 14 (fjorten) dages varsel til bestyrelsesmøde, når dette skønnes nødvendigt, dog mindst 2
gange årligt. Der føres en skriftlig protokol over bestyrelsens møder, der underskrives til
godkendelse ved næste bestyrelsesmøde. Bestyrelsesmøder kan afholdes som
telefonmøder. Bestyrelsen træffer beslutning ved almindeligt flertal. Bestyrelsen er
beslutningsdygtig, når 4, (fire) bestyrelsesmedlemmer er til stede. Et bestyrelsesmedlem kan give
møde og stemme ved dateret og skriftlig fuldmagt til et andet bestyrelsesmedlem – en
sådan fuldmagt vedhæftes protokollen for det relevante bestyrelsesmøde.
7 Tegning og hæftelse
7.1 Foreningen forpligtes udadtil ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer.
7.2 Der påhviler ikke Foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de
Foreningen påhvilende forpligtelser.
8 Regnskabsår og revision
8.1 Foreningens regnskabsår følger kalenderåret dog således, at Foreningens
første regnskabsår løber fra Foreningens stiftelse til den 31. december 2005.
8.2 Foreningens årsregnskaber revideres af den af generalforsamlingen valgte
registrerede eller statsautoriserede revisor. Revisor kan genvælges.
Således vedtaget på Foreningens stiftende generalforsamling den 12. juli 2005. Kl 12.00